Grand Theft Auto 2
Introductie
Grand Theft Auto 2 is een open world action-adventure game.
Het spel werd ontwikkeld door DMA Design en werd uitgegeven door Rockstar Games.
Op 30 september 1999 werd het spel uitgegeven.
Het spel is beschikbaar voor PlayStation, Microsoft Windows, Dreamcast en Game Boy Color.
Gameplay
De interface van het spel is aanzienlijk gereviseerd. De speler gecentreerd kompas wordt vervangen door een afzonderlijke mini-map die ook toont een kaart van de stad en de belangrijkste locaties (veilige huizen en contactpunten) of doelen. Armour en gezondheid niveaus zijn nu aangegeven in cijfers en een 24-uurs klok wordt toegevoegd. Bende gedrag wordt niet meer bepaald door “respect” meter gebruikt in Grand Theft Auto 2; in plaats daarvan, de voortgang van de speler personage in het verhaal zijn zicht in de “ogen” van de bendeleden. Als de speler voltooit missies voor verschillende bendes, zullen rivaliserende bendeleden komen om het karakter te herkennen en vervolgens te schieten op zicht.
Overwegende multiplayer modes van vorige Grand Theft Auto-titels mogen spelers aan te sluiten via een computernetwerk en speel het spel met anderen, Grand Theft Auto III was het eerste spel in de serie te verzenden met alleen een single-player game mode. Als resultaat werden derden modificaties ontwikkeld die opnieuw verlengde het spel met de afwezige netwerkfunctionaliteit door manipulatie geheugen van het spel. Eén van deze wijzigingen werd bekend als Multi Theft Auto en werd ontwikkeld samen met deze titel en toekomstige Grand Theft Auto opvolgers.
Grand Theft Auto 2 introduceerde een verbeterde besparing techniek, in tegenstelling tot de originele game, die alleen opgeslagen bij het afwerken van een stad. Als de speler ging een kerk met $ 50.000, een stem aangekondigd “Halleluja! Nog een ziel gered!”. Dit gemeld bij de speler die het spel was gered. Als de speler niet genoeg geld had, zou de stem zeggen “Damnation! Geen donatie, geen redding!”. Deze berichten worden niet gehoord op de PlayStation-versie.
Andere verbeteringen hebben betrekking op de stad activiteit. Passerende voertuigen en voetgangers zijn niet meer cosmetische onderdelen van het milieu, maar eigenlijk een rol in de gameplay te spelen. Soms voetgangers zou af en toe te gaan en rijden in taxi’s of bussen. De game staat bekend om het gedrag van haar niet-speelbare personages. Voetgangers, bendeleden en de politie zou af en toe aan gevechten, en er zijn andere carjackers (groene trui) en overvallers (Rode trui met witte armen) in de stad.
‘Side missies’ Dit spel introduceert als zijnde een taxi chauffeur, buschauffeur, en een semi-truck driver samen met het ophalen van pakketten ‘verborgen’ (‘GTA2’ badges) of Wang Cars (spel op ‘wankers’), en een health meter. Omdat het een taxichauffeur zou verdienen ongeveer 1 dollar per seconde. Bij stilstand, konden de passagiers eruit te komen als ze willen, en de winst zal stoppen. Wang Cars verscheen pas in het tweede district. Ze waren goed verborgen en meestal verplicht de speler een ernstige hoeveelheid highspeed nemen springt naar de auto bereiken sommige geparkeerd bovenop gebouwen. Toen de auto werd ingevoerd, de speler voortgebracht op de Wang Cars garage, met de garagedeur van de verzamelde auto oplichten. Het verzamelen van alle auto’s geresulteerd in 8 bonus voertuigen geparkeerd buiten de garage. Onder deze waren auto’s klaargestoomd met oilslicks, geïntegreerde machinegeweren en een brandweerwagen, leven tot zijn naam als zijn watercannon werd vervangen door een vlammenwerper.
Sommige wapens in Grand Theft Auto 2 zijn voorzien van een “Kill Frenzy” missie als deze wordt opgepakt, waar een speler heeft een beperkte hoeveelheid tijd om een aantal mensen te doden met een specifiek wapen geladen. Bonussen worden beloond als de missie geslaagd is. Ook als een speler vindt een tank en wordt daarin een “Kill Frenzy” opdracht start ook en tenslotte in willekeurige delen van de stad geparkeerd bijzondere auto, en als de speler weer op één hij ofwel mensen te doden door ze via of ze te doden met eventuele extra wapen dat de auto heeft. Er is een fout waarbij Kill Frenzy aangezien het mogelijk om te besparen wanneer het hebben van het. Wanneer het spel dan opnieuw wordt geladen, de Kill Frenzy eindigt, maar de bijna onbeperkte munitie blijft tot datzelfde wapen wordt opgepikt of een meer dan gewoonlijk toegestane hoeveelheid munitie wordt verspild.
De PlayStation-versie van Grand Theft Auto 2 is afgezwakt van de PC-versie, met lagere quota voor het aantal kills nodig rampage stijl missies, en die geen voice acting in de besparing interface. De haven is ook een eigenschap waar de speler auto zal ontploffen nadat de speler doodt een groot aantal bendeleden. Een missie werd ook veranderd. In plaats van de speler tricking burgers in het invoeren van een bus om hen te rijden naar een vleesverwerkend bedrijf te worden opgegeten, de slachtoffers zijn Hare Krishna bendeleden.
Zoals het geval is met de originele Grand Theft Auto en GTA London: 1969, ontvangt de speler bonussen voor het runnen van zijn auto over bepaalde mensen zonder te stoppen of remmen. Een string van Elvis imitators zijn soms gespot wandelen door de straten. Als een speler kan doden in een korte tijd, worden ze beloond met een grote geld bonus, gevolgd door de gedurfde woorden “Elvis Has Left the Building”.
Grand Theft Auto heeft ook vier multiplayer modes: Deathmatch, Team Deathmatch, Tag en Race.
Er zijn treinen in de PC-versie, die de spelers kunnen rijden op.