Dreamfall: the longest journey

Tijdens het spel, de speler bestuurt afwisselend vier speelbare personages (in chronologische volgorde: Brian Westhouse (alleen voor de intro), Zoë, april, en Kian) vanuit een third-person perspectief naar verschillende locaties te verkennen, verzamelen en combineren items en het oplossen puzzels. Dit bevordert het verhaal, dat wordt verteld door middel van cut-scenes gemaakt door de game-engine en de dialoog met niet-speelbare personages.
De interface systeem is simplistisch zonder HUD afgezien van knoppen die verschillende interacties (onder) indien beschikbaar triggeren. De speler kan ofwel rechtstreeks communiceren met personages, of luisteren via een extern systeem. Het is mogelijk om afluisteren bepaalde gesprekken op afstand, hoewel dit zelden waarvan bij de plot. Gesprekken hebben 6 opties op het meest, afgebeeld op het scherm in een vaag circulaire manier. Inventaris is een keuzelijst op de bodem, met de optie om ofwel te selecteren, te communiceren, te onderzoeken, of terug te keren na een item te selecteren