Call of Duty
Introductie
Call of Duty is een first-person shooter.
Het spel werd ontwikkeld door Infinity Ward en is uitgegeven door Activision.
Het spel werd uitgegeven op 29 oktober 2003.
Het spel is beschikbaar voor Playstation Network, Xbox Live Arcade, Microsoft Windows, N-Gage en OS X.
Gameplay
Als een first-person shooter, Call of Duty plaatst de speler in de controle van een infanterie-soldaat die gebruik maken van verschillende authentieke Tweede Wereldoorlog vuurwapens in een gevecht maakt. Elke missie heeft een aantal doelstellingen die zijn aangegeven op het kompas van de heads-up display’s; moet de speler alle doelstellingen te voltooien om verder te gaan naar de volgende missie. De speler kan opslaan en laden op elk gewenst moment, in plaats van het checkpoint-systeem gebruikt in latere Call of Duty games.
De speler heeft twee primaire wapen slots, een pistool slot en kan maximaal tien granaten dragen (alle van de latere Call of Duty spelen hebben slechts twee wapen slots, een zijarm zal vullen een van deze slots). Wapens kunnen worden uitgewisseld met die gevonden op het slagveld gedropt door dode soldaten. In tegenstelling tot de latere Call of Duty games, de eerste staat de speler toe om te schakelen tussen verschillende vuren modi (single shot of automatische brand). Call of Duty was een van de eerste first-person shooters te iron sights in het spel zijn voorzien; door op de bijbehorende toets van de speler streeft naar beneden de werkelijke bezienswaardigheden op het pistool voor een grotere nauwkeurigheid. Naast wapens door de speler uitgevoerd, gemonteerde machinegeweren en andere vaste wapen kampeerplaatsen zijn controleerbaar door de speler.
Het spel maakt gebruik van een standaard gezondheid puntensysteem, met een beperkte hoeveelheid van de gezondheid weerspiegeld door een health bar. Medkits verspreid over de niveaus of gedaald door sommige vijanden worden gebruikt om de gezondheid te herstellen wanneer de speler geblesseerd is. Dit in tegenstelling tot alle volgende Call of Duty spellen waarbij er geen health bar en de gezondheid van de speler wordt opgeladen wanneer u geen vuur.
Call of Duty ook gekenmerkt “shellshock” (niet te verwarren met de psychische gesteldheid van de zelfde naam): wanneer er een explosie in de buurt van de speler, hij tijdelijk ervaart gesimuleerde tinnitus, passend geluid “dempen” effecten, wazig zien, en ook resultaten in de speler vertragen, niet in staat om te sprinten.
Als de focus van het spel is op simulatie van de werkelijke slagveld, de gameplay verschilt van veel single-player shooters van de tijd. De speler beweegt in combinatie met geallieerde soldaten in plaats van alleen; geallieerde soldaten zal de speler helpen bij het verslaan van vijandelijke soldaten en de voortschrijdende maar de speler krijgt last van de voltooiing van bepaalde doelstellingen. Het spel legt zware nadruk op het gebruik van de dekking, onderdrukkende brand, en granaten. AI-gestuurde soldaten dekking te zoeken achter muren, barricades en andere obstakels, indien beschikbaar.