Zuma
Zuma is een fast-paced tegel-matching puzzel video game ontwikkeld door PopCap Games. Het kan gespeeld worden voor gratis online op verschillende websites, en kan worden gekocht voor een aantal platformen, waaronder PDA’s, mobiele telefoons, en de iPod. Een verbeterde versie, genaamd Zuma Deluxe, is beschikbaar voor aankoop in Windows en Mac OS X-versies en als een Xbox live Arcade te downloaden voor de Xbox 360 en een PlayStation Network te downloaden voor de PlayStation 3.
Zuma ontving in 2004 de “Game of the Year” award van RealArcade.
Het vervolg, Zuma’s Revenge! werd gelanceerd op 15 september 2009 voor Windows en Mac. Zuma Blitz live gegaan op Facebook op 14 december 2010, en werd beschreven door PopCap als “de sociale aanpassing” die spelers met “de eerste competitieve en coöperatieve iteratie van Zuma in de geschiedenis spel.
De titel van het spel is afgeleid van de naam van de Azteekse leider Moctezuma II
Het spel speelt zich af in de Azteekse Mexico. Het doel van Zuma is om alle ballen rollen over het scherm langs een bepaalde baan, met andere ballen weg (de weg is duidelijk zichtbaar in alle niveaus behalve het laatste niveau), voordat deze ballen bereikt de gele schedel structuur, die zal openen in verschillende mate als een waarschuwing van de tegemoetkomende ballen. De speler kan twee ballen dragen tegelijkertijd en kan overschakelen op elk moment. Zodra een bal de schedel bereikt, volgt de rest en de speler een leven verliest. Om de ballen het bereiken van de Schedel te voorkomen, kan de speler de ballen door het afvuren van een gekleurde bal uit de mond van de stenen kikker in de richting van de keten van ballen te elimineren die zal blijven naar voren te duwen totdat de speler de gele balk, dat is wanneer de ballen zal vult stoppen met het produceren off-screen. Wanneer drie of meer van dezelfde kleur in aanraking, ontploffen ze eventueel triggering andere explosies als onderdeel van een kettingreactie. Het niveau is voltooid wanneer na de bar gevuld, de speler elimineert alle ballen op het scherm.
Er zijn bonussen voor het verzamelen van munten (meestal via spleten), voor het veroorzaken van explosies door openingen van de andere ballen en kettingen voor het hebben van een streak van altijd het veroorzaken van een explosie bij elke opeenvolgende bal (munten en ketting bonussen zijn een snelle manier om de bar te vullen) . Tijd bonussen worden ook toegekend als een speler het niveau binnen ace tijd voltooit – variërend van dertig seconden tot vier minuten, afhankelijk van het niveau.
Vier verschillende types van power-ups weergegeven in bollen, die kan worden geactiveerd door exploderende de bal met de power-up. De achteren duwt de bal verst-out keten (afhankelijk van of alle kogels verbonden) terug voor een korte tijd. De vertraging bal vertraagt de snelheid van de keten van ballen voor een korte tijd. De nauwkeurigheid bal maakt snellere shots en wijst een pijl naar waar de bal zal worden opgenomen (dit blijft actief voor ongeveer dezelfde hoeveelheid tijd als de vertraging kogel, maar moet grootte van bollen worden beschouwd). De explosie bal ontploft van de kogels binnen een kleine straal van de kogel op de plaats en het tijdstip van de explosie. Als niet snel opengewerkt zal opstarten ballen naar hun normale toestand na enige tijd.