SimCity
Introductie
Sim City is een open-ended city-building game.
Het spel werd ontwikkeld door Maxis en werd uitgegeven door Electronic Arts (EA).
Op 5 maart 2013 werd het spel uitgegeven voor Microsoft Windows in augustus 2013 werd het spel uitgegeven voor OS X en was het alleen te downloaden via Origin.
Het spel is beschikbaar voor Microsoft Windows en Mac OS X.
Gameplay
De speler (als burgemeester) krijgt een blanco kaart om mee te beginnen, en moet de stad met de voorziene begroting uit te breiden. Als de stad rijpt, kan de speler naar de overheid en andere bijzondere gebouwen (zoals huis of gerechtsgebouw een burgemeester) te plaatsen, afhankelijk van hoe groot de stad is. De speler moet de burgers diensten, die de gezondheid, onderwijs, veiligheid, parken en recreatie behoren te leveren. Deze komen in de vorm van verschillende gebouwen, waarbij elk gebouw heeft een cirkelvormige “bereik” van service. Ontoereikende financiering van deze diensten kan leiden tot stakingen.
Steden moeten ook zorgen voor basisvoorzieningen, namelijk elektriciteit, water en (in SimCity 3000 en SimCity 4) afvalbeheer.
De primaire bron van inkomsten is de belasting, die kan worden veranderd door een toename procent in alle versies tot SimCity 3000, en door tienden van een procent in SimCity 4. Het legaliseren van gokken en het plaatsen van bepaalde “speciale” gebouwen (zoals militaire bases of federale gevangenissen) kunnen inkomsten, alsmede genereren. De speler kan ook deals met naburige steden te verkopen of te kopen diensten, zolang er een verbinding gemaakt met de buren voor die dienst (deze functie is in SimCity 3000 geïntroduceerd) maken.
SimCity is voornamelijk een single-player game (de uitzonderingen zijn een “Network Edition” van SimCity 2000, en een Unix-poort van de originele SimCity). [2] SimCity 4 biedt ook een vorm van multiplayer gaming met de mogelijkheid om regionale kaarten te delen en steden met andere spelers, waardoor spelers om samen te werken, maar niet om te communiceren in real-time gameplay.