Condemned: Criminal Origins (bekend in Japan als Condemned: Psycho Misdaad en in Europa en Australië gewoon als Condemned) is een first-person brawler video game met psychologische horror elementen, ontwikkeld door Monolith Productions en uitgegeven door Sega. Het werd in 2005 wereldwijd gelanceerd op de Xbox 360, met een Microsoft Windows-versie later uitgebracht in 2006. Op 29 oktober 2012 werd het spel uitgebracht op Steam.
Condemned: Criminal Origins legt de nadruk op melee combat (in tegenstelling tot vuurgevechten) en het oplossen van puzzels, waaronder het zoeken naar vingerafdrukken en het verzamelen van bewijsmateriaal.
Na het loslaten, Condemned was een ontmoeting met een matige tot goede recensies door vele aggregaten en critici. Veel recensenten aangehaald haar twijfelachtige verhaallijn en het gebrek aan progressie als het spel de grootste fout. Als een uitstel van executie, werden stevige controles van het spel en de frisse benadering van het horror genre geprezen. Een vervolg, getiteld Condemned 2: Bloodshot, werd uitgebracht op 11 maart 2008, voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Andere mediavormen zijn een internet prequel en een geplande verfilming naar de Veroordeelde franchise uit te breiden. De ontwikkelaars hebben films aangehaald als The Silence of the Lambs en Seven als inspiratie voor het spel.
Hoewel het spel geheel wordt gespeeld vanuit een first-person perspectief (alleen onderbroken voor cut-scenes) is het niet een traditionele first-person shooter. Vuurwapens zijn aanwezig, maar zijn enigszins ongewoon. In tegenstelling tot veel andere spellen van een first-person perspectief, hoewel, vuurwapens zijn vooral dodelijk, vaak het doden van vijanden met een enkel schot. De wapens die gevonden kunnen worden, of die uit vijanden, zijn alleen goed voor zo lang als de huidige munitie in het magazine duurt; zodra deze is uitgeput, kan de kolf van het pistool worden gebruikt als wapen. Om de zaken nog ingewikkelder te maken, vijanden opereren vuurwapens uit dezelfde munitie reserve, wat betekent dat zodra de vijand is verzonden, krijgt de speler alleen wat munitie was overgebleven van de strijd. Dit moedigt spelers om vijanden aan te vallen met vuurwapens snel.
De focus van de ervaring is op geïmproviseerde melee, waardoor spelers en vijanden te verzamelen, of zelfs te trekken, wapens uit hun omgeving omgevingen, zoals buizen, kastdeuren, schoffelen, en 2x4s. Het woord dat vaak gebruikt door de ontwikkelaars van het spel om de strijd te beschrijven is 'viscerale'. Een snelle trap is beschikbaar voor aanvallen zonder, of naast, een handbediende wapen en aanvallen kunnen worden losgelaten in verschillende richtingen en configuraties, zoals links naar rechts of van boven, maar bestrijden valt op geen gebruik van een combo-systeem, in tegenstelling gelijkaardige titels als The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. In veel gevallen, blokkering nodig zowel voor als na de landing een succesvolle hit. De speler kan ook uitvoeren "finishing moves 'wanneer de tegenstander is op zijn knieën, zoals headbutting of het breken van hun nek.