Fable III

Introductie
Fable III is een action role-playing open world game.
Het werd ontwikkeld door Lionhead Studios en werd uitgegeven door Microsoft Games.
Voor Xbox 360 werd het spel in Noord-Amerika en in Australië uitgegeven op 26 oktober 2010. In Japan was dat op 18 oktober 2010 en in Europa op 29 oktober 2010.
Voor Microsoft Windows werd het spel in Noord-Amerika uitgegeven op 17 mei 2011. In Australië was dat op 19 mei 2011. In Japan en in Europa was dat op 20 mei 2011.
Het spel is beschikbaar voor Microsoft Windows en Xbox 360.
Verhaal
Fable III ligt op 50 jaar na de gebeurtenissen van Fable II. Het spel speelt zich af op het fictieve continent van Albion, dat is het invoeren van de leeftijd van de industrie. De Held van Bowerstone (de speler karakter van Fable II) en heerser van Albion, is overleden en liet het Koninkrijk aan hun oudste zoon, Logan, de speler oudere broer. Sommige NPCs zinspelen op hoe Logan is “veranderd” in de laatste vier jaar van zijn bewind, steeds overdreven tirannieke. De speler begint het spel onderzoekt geruchten dat Logan had een burger van Albion uitgevoerd, waardoor een groep burgers om te protesteren. Nadat de speler karakter ingrijpt, Logan presenteert de speler met de eerste van vele morele keuzes van het spel. De speler is belast met de beslissing of de groep demonstranten worden uitgevoerd, of dat love-interest van de speler in plaats daarvan wordt uitgevoerd. Na het besluit, de speler ontsnapt kasteel Logan’s samen met hun mentor, Sir Walter Beck, en hun butler, Jasper.
De speler vervolgens, met de begeleiding van Theresa, de raadselachtige zieneres van de Spire en verre en oude verwant van de Hero-speler, begint om bondgenoten te helpen bij een revolutie tegen de tirannieke koning Logan verzamelen. De bondgenoten krijgen ze onder meer Sabine, de leider van de “Bewoners”, een nomadische gemeenschap die leeft in de bergen; Major Swift en Ben Finn, soldaten van de Royal Army in opdracht van een afgelegen fort; Pagina, de leider van de “Bowerstone Resistance”; en Kalin, de leider van Aurora, een woestijn land over de oceaan. In de loop van het verhaal van de speler door bondgenoten zal worden gevraagd om een belofte, waarbij meestal oprichtende het onrecht hen aangedaan door koning Logan’s regel zodra de speler de controle over het koninkrijk heeft opgedaan. Bij een poging om de steun van Kalin krijgen, de held leert dat een wezen genaamd de rupsen en de krachten van de duisternis, die al hebben verwoest Aurora, van plan om al het leven uit te roeien in het Koninkrijk van Albion. Het is gebleken dat Logan’s reden voor de behandeling van zijn volk zo hard is om geld in te zamelen voor Albion leger te verdedigen tegen de rupsen.
De speler leidt dan een staatsgreep en wordt de volgende Monarch, op welk punt de speler krijgt de keuze om de beloften aan hen die in de revolutie geholpen tegen hoge kosten aan de schatkist, of verraden die beloften in stand te houden geld in te zamelen voor de verdediging van Albion door de industrialisatie en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen. De keuzes die hulp beslist het lot van de held als een goede of kwade heerser. De speler kan ook gebruik maken van de schatkist geld voor persoonlijke doeleinden, of de overdracht van persoonlijke geld uit eigen voorraad van de speler aan de schatkist. Het houden van en het breken van beloftes heeft een tastbare impact op de toekomstige gameplay die permanent zijn.
Als de speler ervoor kiest om een ”grote” heerser te zijn, zal de schatkist enorm worden afgetapt en de enige manier waarop de speler kan dit gecompenseerd wordt door de overdracht van enkele miljoenen goud uit hun persoonlijke middelen aan de schatkist. Met 6.500.000 goud in de schatkist op het moment van de Crawler aanval, zal de speler in staat zijn om de verdediging van het hele koninkrijk volledig te financieren. Met geen geld in de schatkist en dus geen leger te verdedigen Albion, de burgerslachtoffers toegebracht door de rupsen de aanval bedraagt 6.500.000. Als dit gebeurt, zal de wereld zijn grotendeels afwezig van burgers bij de voltooiing van de main quest. Als de speler passeert veel tijd door te slapen, te werken en het verhogen van de koninklijke schat inkomen aanzienlijk, zullen mensen beginnen terug te keren. Als de speler was een welwillende leider maar verloor grote sommen burgers, zullen veel burgers die terugkeren nog steeds lof van de speler. Maar als de speler zamelt geld in om het leger door middel van uitbuiting of tom-dwaasheid te financieren, dan zullen ze gehaat worden, ongeacht of het koninkrijk werd gered. Het is mogelijk om zowel geld in te zamelen voor een leger en zijn een welwillende heerser (in dit geval moet de speler zijn / haar persoonlijke goud doneren aan de schatkist, totdat de schuld is betaald en het bedrag van 6.500.000 goud wordt samengesteld), resulteert dit in de speler monarch bemind door het hele koninkrijk en er geen burgerslachtoffers.