JOURNEY

Journey is een indie video game ontwikkeld door Thatgamecompany voor de PlayStation 3. Het werd uitgebracht op 13 maart 2012, via het PlayStation Network. In Journey, bestuurt de speler een gewaad in een uitgestrekte woestijn, het reizen in de richting van een berg in de verte. Andere spelers op dezelfde reis kan worden ontdekt, en twee spelers elkaar kunnen ontmoeten en helpen elkaar, maar ze niet kunnen communiceren via spraak of tekst en kan niet elkaars namen te zien. De enige vorm van communicatie tussen de twee is een muzikale gong. Deze gong transformeert ook saai, stijf stukken stof gevonden in de levels in levendige rode, die de spelwereld en waardoor de speler om de voortgang door de levels. Het gewaad draagt een trailing sjaal, die toen in rekening gebracht door het naderen van drijvende stukken doek, kort kan de speler te zweven door de lucht.
De ontwikkelaars wilden roepen bij de speler een gevoel van kleinheid en verwondering, en om een emotionele band tussen hen en de anonieme spelers zij voldoen aan langs de weg te smeden. De muziek, gecomponeerd door Austin Wintory, dynamisch reageert op de acties van de speler, het bouwen van een enkel thema om het spel emotionele boog in het verhaal te vertegenwoordigen. Recensenten van het spel prees de visuele en auditieve kunst evenals het gevoel van kameraadschap gemaakt door te spelen met een vreemdeling, noemde het een ontroerende en emotionele ervaring. Journey won verschillende “spel van het jaar” awards en ontving diverse andere prijzen en nominaties, waaronder een Best Score Soundtrack voor Visuele Media nominatie voor de 2013 Grammy Awards. Een retail “Collector’s Edition”, met inbegrip van Journey, twee eerdere titels Thatgamecompany’s en extra media, werd uitgebracht op 28 augustus 2012. De game is gepland te zijn vrijgegeven voor de PlayStation 4.