Hatsune Miku: Project DIVA

Als het spel is een ritme spel, spelers kunnen kiezen uit een breed scala van Vocaloid liedjes, originele liedjes gezongen door Vocaloids, inclusief nummers gezongen door Hatsune Miku, Kagamine Rin en Len. Spelers ook kunnen kiezen welk personage ze willen spelen in het spel. Bekend als modules, kunnen deze modules zijn volledig verschillende personages of gewoon verschillende kostuums voor dezelfde karakters. Deze modules, hoewel niet rechtstreeks gecontroleerd door de speler, zullen degenen zijn die te zien zijn in de muziek video’s tijdens het spel met inbegrip van hun specifieke kostuums. Bijvoorbeeld, als de speler kiest Kagamine Rin voor hun eerste karakter en Hatsune Miku voor hun tweede karakter, tijdens de solo-nummers alleen Kagamine Rin verschijnt in de video, maar voor duetten zowel Hatsune Miku en Kagamine Rin zal verschijnen in de video. Elk van de nummers hebben hun eigen moeilijkheden die zijn Easy, Normal, Hard en Extreme. Aanvankelijk zowel de Easy en Normal moeilijkheden van een lied worden ontgrendeld, na het wissen van de normale moeilijkheidsgraad, zal de Hard moeilijkheidsgraad worden ontgrendeld, enzovoort. Spelers vooruitgang in het spel door het invullen van nummers en het ontsluiten van meer nieuwe nummers totdat ze uiteindelijk ontgrendelen alle nummers.
Een in-game screenshot tijdens “Kans Time”, met Len als de geselecteerde module in zijn Punkish Kostuum zingen van het lied “Vlinder op mijn rechter schouder”.
Let op de cirkel en vierkant symbolen drijvende evenals de “Cool” rating van de hit.
Gameplay Het spel is vergelijkbaar met die van andere ritme spellen waarin spelers moet op een reeks knoppen in de volgorde op het scherm. Het spel maakt voornamelijk gebruik van de 4 belangrijkste symbolen, kruis, cirkel, vierkant en driehoek, die het gezicht knoppen van de PlayStation Portable zijn. Diverse zwevende grijze knoppen van deze symbolen verschijnen op het scherm, en de gekleurde versie van deze symbolen zal beginnen te zweven in de verschillende kanten van het scherm. De speler is nodig om druk op het gezicht toets eenmaal de gekleurde symbool landt op haar grijs worden weergegeven versie en op basis van de speler de klokken van hun nauwkeurigheid als beoordeling. Nauwkeurigheid wordt beschreven met een woord weergegeven in de rechterbenedenhoek van het scherm, variërend van “cool” om “worst”. Het spel wordt gescoord op de nauwkeurigheid en de speler wordt beloond met een rang variërend van “Perfect” tot “fout” (aangegeven met MissXTake). Het bevat ook een kans modus waarbij het combo-systeem verbindingen punten verdiend, bijvoorbeeld een perfecte noot geeft je 100 punten, als je een combo van 34 noten, de 34ste noot alleen al geeft je een extra 3400 punten.